News

12-juli-2020

Een sterker cv met personal branding

Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: nodale

staande vrouw kantoor met collega'sWat me opvalt aan de meeste CV’s die ik onder ogen krijg? Ze zijn zo saai…. Veel lange opsommingen of juist hele korte, nietszeggende samenvattingen, het gebruik van algemene bewoordingen, of vage omschrijvingen. 


Ik snap dat wel. Het is ook enorm lastig om te omschrijven wat je doet of hebt gedaan. Om nog maar te zwijgen van het maken van een elevator pitch (samenvatting/profiel) die er echt uitspringt. Want stel je voor dat je te origineel bent, of dingen gaat beschrijven die niet passen in het plaatje van de recruiter. Dan schiet je je doel voorbij. Want alles draait ten slotte om het vinden van die leuke nieuwe baan. Dus probeer je je te verplaatsen in de recruiter of HR adviseur die jouw CV (en brief en LinkedIn profiel) gaat beoordelen. Met als gevolg ‘veilige’ teksten, waar niets geks instaat waar je op afgewezen zou kunnen worden. Maar daarmee ook met weinig opvallends waardoor jij eruit springt!

Als ik met klanten aan de slag ga met hun personal branding heb ik een andere aanpak. Een die ik graag met jullie wil delen. Ik nodig je uit om bij het beschrijven van je functies en taken eerst eens vanuit jezelf te schrijven. Als je terug kijkt, wat vond je dan leuk? Waar ben je trots op? Wat geeft je nog steeds een goed gevoel?

Maak het vervolgens concreet. Welke taken, klussen, projecten hoorden hierbij? En wat was jouw rol hierin? Als je bijvoorbeeld als taak in je oude CV hebt geschreven "diverse projecten", denk dan eens terug aan die projecten. Welke vond je leuk? Welke hadden succes en waar kijk je met plezier op terug? En wat heb jij hierin gedaan om het te laten slagen? Werk het vervolgens concreter uit, bijvoorbeeld " "het opzetten en uitvoeren van diverse projecten, waaronder een jaarlijkse klantenevenement, en het opzetten en coördineren van een klantentevredenheidsonderzoek". Zo maak je het concreter en aansprekender. Dit is natuurlijk maar een eenvoudig voorbeeld, maar het gaat erom de taken te benoemen waar jij met trots en plezier op terugkijkt en/of waar jij helemaal tot je recht kwam. Zoals bijvoorbeeld "het doorvoeren van een efficiencyslag, met als concrete resultaten heldere besluitvormingstrajecten, kwalitatief betere besluiten en een aanzienlijke kostenreductie". Kijk, dat staat!

Kijk met een nieuwe blik naar je CV (en LinkedIn profiel) en durf te schrappen en aan te vullen. Maak het eigen, maak het interessant. Dan werk je aan je Personal Branding!

 


Vorige pagina: Modules
Volgende pagina: Menu Manager