12-juli-2020

Een sterker cv met personal branding

Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: nodale

staande vrouw kantoor met collega'sWat me opvalt aan de meeste CV’s die ik onder ogen krijg? Ze zijn zo saai…. Veel lange opsommingen of juist hele korte, nietszeggende samenvattingen, het gebruik van algemene bewoordingen, of vage omschrijvingen. 


Ik snap dat wel. Het is ook enorm lastig om te omschrijven wat je doet of hebt gedaan. Om nog maar te zwijgen van het maken van een elevator pitch (samenvatting/profiel) die er echt uitspringt. Want stel je voor dat je te origineel bent, of dingen gaat beschrijven die niet passen in het plaatje van de recruiter. Dan schiet je je doel voorbij. Want alles draait ten slotte om het vinden van die leuke nieuwe baan. Dus probeer je je te verplaatsen in de recruiter of HR adviseur die jouw CV (en brief en LinkedIn profiel) gaat beoordelen. Met als gevolg ‘veilige’ teksten, waar niets geks instaat waar je op afgewezen zou kunnen worden. Maar daarmee ook met weinig opvallends waardoor jij eruit springt!

Als ik met klanten aan de slag ga met hun personal branding heb ik een andere aanpak. Een die ik graag met jullie wil delen. Ik nodig je uit om bij het beschrijven van je functies en taken eerst eens vanuit jezelf te schrijven. Als je terug kijkt, wat vond je dan leuk? Waar ben je trots op? Wat geeft je nog steeds een goed gevoel?

Maak het vervolgens concreet. Welke taken, klussen, projecten hoorden hierbij? En wat was jouw rol hierin? Als je bijvoorbeeld als taak in je oude CV hebt geschreven "diverse projecten", denk dan eens terug aan die projecten. Welke vond je leuk? Welke hadden succes en waar kijk je met plezier op terug? En wat heb jij hierin gedaan om het te laten slagen? Werk het vervolgens concreter uit, bijvoorbeeld " "het opzetten en uitvoeren van diverse projecten, waaronder een jaarlijkse klantenevenement, en het opzetten en coördineren van een klantentevredenheidsonderzoek". Zo maak je het concreter en aansprekender. Dit is natuurlijk maar een eenvoudig voorbeeld, maar het gaat erom de taken te benoemen waar jij met trots en plezier op terugkijkt en/of waar jij helemaal tot je recht kwam. Zoals bijvoorbeeld "het doorvoeren van een efficiencyslag, met als concrete resultaten heldere besluitvormingstrajecten, kwalitatief betere besluiten en een aanzienlijke kostenreductie". Kijk, dat staat!

Kijk met een nieuwe blik naar je CV (en LinkedIn profiel) en durf te schrappen en aan te vullen. Maak het eigen, maak het interessant. Dan werk je aan je Personal Branding!

 

Pagina 1 van 3  > >>

28-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met deze twee handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 2.
24-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met 2 handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 1.  

04-februari-2022
Categorie: Veerkracht
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Kun jij wel wat extra veerkracht gebruiken? Omdat je veel op je bordje hebt, je verlies hebt geleden, een verandering doormaakt....
Met onderstaande tips werk je op een eenvoudige en effectieve manier aan je veerkracht.
04-januari-2022
Categorie: Werkgeluk
Ingezonden door: Wegnaarsucces

vleugels groeien
We hebben er allemaal wel eens mee te maken, met macht en machtsspelletjes. In een vorig artikel schreef ik over mijn ervaringen aan de onderhandelingstafel, maar ook in de organisaties waar ik zelf heb gewerkt kwam ik er mee in aanraking. Soms frustrerend, soms ronduit schadelijk, maar het komt overal voor. Er mee om kunnen gaan is noodzakelijk als je carrière wilt maken of in ieder geval met meer plezier en zelfvertrouwen wilt werken. Neem mijn cliënt M. Ongevraagd werd ze onderdeel van een vervelend machtsspel. In eerste instantie heeft ze daar erg veel last van gehad, maar uiteindelijk is ze er, mede dankzij het versterken van haar Personal Brand, krachtiger en wijzer uitgekomen. Hieronder volgt haar verhaal....
01-november-2021
Categorie: Veerkracht
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Vitaliteit, voor de ene mens een belangrijk onderdeel van het leven, voor de ander iets wat hij of zij voor lief neemt. En dan is er nog de categorie mensen die ergens wel het belang van vitaliteit beseffen, maar die ondertussen vinden dat ze daar geen tijd voor hebben. Met als sussende gedachte dat het ‘nu allemaal nog wel gaat’, of ‘ik ga daar in de toekomst echt wel een keer aan werken’…. 

Bottom line is dat (het werken aan) vitaliteit eigenlijk geen keuze is, maar een wezenlijk onderdeel van een gezond en vruchtbaar leven. Als mens betekent het een prettiger leven met meer mogelijkheden, en ook een grotere veerkracht (zie ook hieronder). Als ondernemer of werknemer betekent het meer energie, focus en ook hier weer een grotere veerkracht, d.w.z. het beter om kunnen gaan met knelpunten, tegenvallers en problemen. Vitaliteit en veerkracht, onlosmakelijk met elkaar verbonden, en dus o zo de moeite waard om aan te werken. Maar hoe?