17-augustus-2022

Hoe word ik gezien, gehoord en hoe word ik serieus genomen?

Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces


Uit je comfortzone 
Door een overname komen een paar honderd mensen op straat te staan. Als de eerste schok is weggeëbd, en het verlies is verwerkt, vragen de medewerkers zich vervolgens af: “Maar wat nu…, Hoe kom ik aan een nieuwe baan…?”
Een van de vragen die naar voren komen is “hoe verkoop ik mezelf?” Omdat ik hier veel ervaring mee heb word ik gevraagd om de medewerkers hierop te gaan trainen en coachen.

Een van de vragen die het meest wordt gesteld is is "hoe verkoop ik mezelf?" (een andere veel gestelde vraag is "welke baan past bij mij...."; zie hiervoor mijn artikelen over dit thema)
Inmiddels heb ik meer dan 20 workshops verzorgd waarin dit thema aan de orde komt, en een aantal van de tips deel ik graag met jou. Jezelf verkopen, ook wel omschreven als Personal branding, komt eigenlijk meer op het ervoor zorgen dat je gezien, gehoord en serieus genomen wordt. Maar hoe doe je dat?

Personal branding; niet alleen zinvol tijdens het solliciteren!


Steeds meer mensen vinden hun nieuwe baan door het slim inzetten van hun netwerk. Vind je jezelf (nog) niet zo'n goede netwerker, dan loont het dus de moeite om je hierin te versterken. 

Er zijn hierbij veel gelegenheden om te netwerken, niet alleen de formele zoals netwerkgesprekken- of bijeenkomsten, maar ook informeel zoals op borrels, feestjes, activiteiten en bij spontane ontmoetingen. Het is dan de kunst om een goed verhaal paraat te hebben, waarbij je bijvoorbeeld iets interessants over jezelf vertelt, iets over de functie waar je naar op zoek bent, en zo mogelijk ook al mogelijkheden onderzoekt hoe je gesprekspartner je daar eventueel bij zou kunnen helpen.

In de workshops waarin ik dit behandel, zoals ‘netwerken’, ‘elevator pitch’ en ‘succesvol sollicitatiegesprek voeren’,  blijkt dit voor een aantal deelnemers nog een hele kunst. En dat is niet zo vreemd. Als professional ben je immers normaal gesproken gefocust op je werk, op je opdrachtgever, je klant, cliënt of patiënt, en gaat het niet over jezelf. Als je eenmaal op zoek bent naar die baan, promotie of opdracht, moet je echter wel ineens over jezelf gaan hebben. Je gesprekspartner wil dan juist van alles over jou weten, zoals wie je bent, wat je zoekt, waarin je je onderscheid of welke problemen jij voor henzelf of mensen in hun netwerk zou kunnen oplossen. Maar hoe pak je dat aan? 

 
Drie stappen
Onlangs las ik de volgende omschrijving van personal branding; “het is gezien, gehoord en serieus genomen worden”. Dit zijn als het ware drie stappen die je moet zetten om je zelf te verkopen. De ervaring die ik hierin heb opgedaan, zowel tijdens mijn coachingstrajecten als bij de workshops hebben een aantal interessante inzichten en tips opgeleverd, die ik hieronder graag voor je op een rijtje zet.   

Stap 1: Gezien worden
Als je je gaat orienteren op een andere baan, betekent dat het loslaten van je eigen vertrouwde werkomgeving en je focus verleggen naar de buitenwereld. Het betekent ook dat je je zichtbaarheid moet gaan vergroten buiten je eigen werkkring. Ook als je dit voorzichtig wilt aanpakken omdat je intern nog niet wilt kenbaar maken dat je je aan het orienteren bent op een andere werkkring, is het slim om met interessante mensen contact te leggen. En dat betekent dus werken aan je zichtbaarheid, zowel in letterlijke als figuurlijke zin.

Letterlijk gezien worden, betekent gesprekken gaan voeren met netwerkcontacten, en, als je je omgeving wilt laten weten dat je op zoek bent, bijvoorbeeld het bijwonen van thema-bijeenkomsten, netwerkborrels of sociale events. Ook het vergroten van je zichtbaarheid op social media zoals LinkedIn kan helpen om interesse te wekken bij voor jou interessante mensen, of om met interessante gespreksparnters in contact te komen. 

Ook in figuurlijke zin loont werken aan je zichtbaarheid de moeite. Door een uitstraling die past bij jou en de functie die je ambieert, wek je interesse en vertrouwen. Wees je dus bewust van je uitstraling, en zorg dat die past bij de indruk die je wilt achterlaten. Naast kleding gaat het ook om zaken als houding, stemgebruik etc., kortom de hele presentatie. Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar ik begeleid regelmatig professionals die een kei zijn in hun vak, maar een eerste indruk achterlaten die daar nog geen enkel blijk van geeft of zelfs mee in tegenspraak is! Zeker bij functies waarbij zaken als een krachtige uitstraling, zelfvertrouwen, communicatieve skills etc. worden beschouwd als essentieel voor de functie, zul je daar dus ook op worden beoordeeld. En daarmee is het dus essentieel om dit ook in je presentatie uit te stralen. Vind je dit nog lastig, dan is het zinvol om hier aan te werken, eventueel met behulp van een professionele coach.

Stap 2: Gehoord worden
'Je wordt alleen gehoord als je ook echt iets te zeggen hebt....’. Bedenk dus van te voren waar je het over wilt hebben, en werk dat uit. En daarbij gaat het dus niet alleen om de functie waar je naar op zoek bent, maar ook wat jouw motivatie daarbij is, waarom jij denkt dat je daar een succes van gaat maken, of, als dat beter bij je past, wat je passie is, of wat je in je nieuwe functie hoopt te bereiken. Je kunt hierbij bijvoorbeeld ook denken aan het uitwerken van een mission statement (houd hierbij mijn nieuwsbrief in de gaten, daarin vertel ik hier binnenkort meer over). Daar van tevoren over nadenken loont dus echt de moeite.   Ook tijdens mijn workshops komt dit uitgebreid aan de orde. Waar ben jij goed in? Wie ben jij als persoon? Welke baan ambieer jij en wat is daarbij jouw motivatie? En waarom ga jij daar een succes van maken? Of anders gezegd, welke problemen ga jij voor je nieuwe werkgever oplossen? Het is hierbij inspirerend om te zien dat de deelnemers hierbij in het begin nog met hun mond vol tanden staan, maar na enige oefening stuk voor stuk hierbij hun eigen pakkende verhaal onder woorden gaan brengen. Wat maar weer bewijst dat het echt de moeite loont om hier voor te gaan zitten, het uit te werken en bijvoorbeeld ook eens hardop te oefenen. 


“Werk aan je personal branding, maar blijf daarbij altijd jezelf!”


Stap 3: Serieus genomen worden
Veel van de professionals die ik begeleid zijn van nature bescheiden, of hebben gewoon niet geleerd om te laten zien wat ze waard zijn. Als je actief aan de slag gaat met je volgende carrierestap, of dat nou een nieuwe baan, een opdracht of interne promotie is, dan helpt het je enorm als je je inzicht hebt in je talenten en competenties, alsmede de mooie resultaten en successen die je daarmee hebt behaald. Het vraagt tijd en inzet om hiernaar op zoek te gaan en uit te werken, maar wie zich hier voor inzet wordt hier later ruimschoots voor beloond. 

Hoe meer positief zelfinzicht, hoe effectiever (en leuker) je gesprekken zullen gaan verlopen. Een van de cursisten die voorheen het voeren van sollicitatiegesprekken vreselijk vond, gaf na afloop aan dat hij het nu zelfs leuk begon te vinden. Als je met die insteek een gesprek ingaat heb je al veel gewonnen. 

Maar hoe werk je aan positief zelfinzicht? Je kunt hierbij denken aan het doen van tests, zoals bijvoorbeeld een competentietest, een test over jouw stijl van leidinggeven, of de Big Five en drijfverentest (aan te vragen via mijn site).

Daarnaast is ook een methodiek als de STARR heel effectief. Als je hiermee aan de slag gaat krijg je meer inzicht in je successen, de talenten of competenties die je hierbij hebt ingezet, en het helpt je om dit overtuigend te brengen. Een artikel met uitleg hierover vind je hier.

Ben jij ook op zoek naar een andere baan of promotiekansen? Zorg dan dat je gezien, gehoord en serieus genomen wordt. Doe je voordeel met bovenstaande stappen, ook zonder workshop kom je een heel eind. Het vraagt wat tijd en inzet, maar het loont absoluut de moeite! 

Pagina 1 van 3  > >>

17-augustus-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Uit je comfortzone 
Door een overname komen een paar honderd mensen op straat te staan. Als de eerste schok is weggeëbd, en het verlies is verwerkt, vragen de medewerkers zich vervolgens af: “Maar wat nu…, Hoe kom ik aan een nieuwe baan…?”
Een van de vragen die naar voren komen is “hoe verkoop ik mezelf?” Omdat ik hier veel ervaring mee heb word ik gevraagd om de medewerkers hierop te gaan trainen en coachen.

Een van de vragen die het meest wordt gesteld is is "hoe verkoop ik mezelf?" (een andere veel gestelde vraag is "welke baan past bij mij...."; zie hiervoor mijn artikelen over dit thema)
Inmiddels heb ik meer dan 20 workshops verzorgd waarin dit thema aan de orde komt, en een aantal van de tips deel ik graag met jou. Jezelf verkopen, ook wel omschreven als Personal branding, komt eigenlijk meer op het ervoor zorgen dat je gezien, gehoord en serieus genomen wordt. Maar hoe doe je dat?
28-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met deze twee handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 2.
24-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met 2 handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 1.  

04-februari-2022
Categorie: Veerkracht
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Kun jij wel wat extra veerkracht gebruiken? Omdat je veel op je bordje hebt, je verlies hebt geleden, een verandering doormaakt....
Met onderstaande tips werk je op een eenvoudige en effectieve manier aan je veerkracht.
04-januari-2022
Categorie: Werkgeluk
Ingezonden door: Wegnaarsucces

vleugels groeien
We hebben er allemaal wel eens mee te maken, met macht en machtsspelletjes. In een vorig artikel schreef ik over mijn ervaringen aan de onderhandelingstafel, maar ook in de organisaties waar ik zelf heb gewerkt kwam ik er mee in aanraking. Soms frustrerend, soms ronduit schadelijk, maar het komt overal voor. Er mee om kunnen gaan is noodzakelijk als je carrière wilt maken of in ieder geval met meer plezier en zelfvertrouwen wilt werken. Neem mijn cliënt M. Ongevraagd werd ze onderdeel van een vervelend machtsspel. In eerste instantie heeft ze daar erg veel last van gehad, maar uiteindelijk is ze er, mede dankzij het versterken van haar Personal Brand, krachtiger en wijzer uitgekomen. Hieronder volgt haar verhaal....