04-augustus-2020

Werken met de STARR-methodiek

Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

vrouw op voorgrondWerken met de STARR helpt je verder in je carrière, en niet alleen als voorbereiding op een jobinterview, je kunt er nog veel meer mee! Het is een handig hulpmiddel om te werken aan een betere positie, grotere zichtbaarheid, nieuwe kansen en meer waardering. In dit artikel leg ik uit hoe je dat aanpakt.


Inleiding

De STAR-methodiek is vooral bekend geworden als interviewmethode bij sollicitaties. Op die manier wordt het al jaren gebruikt door recruiters, en slimme sollicitanten werken er zelf ook mee als ze zich voorbereiden op een jobinterview. Net als slimme carrièrecoaches trouwens, het is een vast onderdeel als ik individuele sollicitanten help bij hun voorbereiding, en ook bij sollicitatietrainingen is het vaste prik. In de loop van de tijd ben ik het echter ook steeds meer gaan inzetten voor andere doeleinden, en de resultaten hierbij zijn heel positief. Inmiddels is het een instrument geworden dat ik ook steeds vaker inzet bij andere carrièrevraagstukken.Als je het goed toepast verschaft het je veel inzicht in jouw waarde als professional, inclusief een degelijke onderbouwing. En dat kan heel goed van pas komen als je je bijvoorbeeld meer wilt profileren in je huidige functie of andere carrièredoelen wilt bereiken.
 

“Als jij overtuigd bent van jouw (meer)waarde, sta je steviger  
en ben je sneller in staat om de ander te overtuigen.”

 
Verderop in het artikel ga ik nog verder in op hoe je de STAR nog meer zou kunnen inzetten. Maar eerst krijg je een korte toelichting op de methodiek zelf.

De STARR-methodiek

Zoals je ziet staat er inmiddels een 2e R achter de STAR, en dat is geen typefout. De methode zoals ik hem toepas bestaat uit 5 stappen, iedere letter staat voor een stap. De eerste vier (STAR) zijn standaard. Bij de eerste R, die van resultaat, horen eigenlijk ook een aantal reflectievragen, maar die blijken er, in ieder geval bij de voorbereiding, vaak bij in te schieten. Het is waarschijnlijk ook het lastigste onderdeel, maar naar mijn mening ook de meest waardevolle, en daarom heb ik gekozen voor een aparte stap, de 2e R, zodat je hem niet over het hoofd kunt zien.  


Hiermee ziet het er als volgt uit;

S = Situatie – beschrijf een situatie in je werk.

T= Taak – beschrijf wat je hierbij diende te bereiken, wat was jouw beoogde rol hierin? 

A= Actie – omschrijf welke acties je hierbij hebt verricht.

R= Resultaat – beschrijf wat het resultaat was van jouw bijdrage.

R= Reflectie – vat samen wat jouw waarde of meerwaarde was, wat ging er goed, wat ging er (eventueel) minder? En mijn favoriete vraag: “Hoe was het verlopen als jij niet had bijgedragen?”

 
Wanneer is het zinvol de STARR in te zetten?

Zoals ik in mijn inleiding al schreef, wordt deze methodiek als interviewmethode gebruikt door recruiters, en het is daarom wijs om je hier heel goed op voor te bereiden. En wat is daarbij handiger dan zelf ook met de STARR aan de slag te gaan? Tijdens het sollicitatiegesprek wordt vaak gevraagd naar voorbeelden die aantonen dat je beschikt over de in de vacature gevraagde competenties of taakomschrijvingen. Het loont dus de moeite om, bij zoveel mogelijk competenties en taakomschrijvingen, voorbeelden te bedenken waarbij je de STARR- stappen volgt, zodat je, als daarnaar gevraagd wordt, goed beslagen ten ijs komt.
 

“De kerngedachte is dat je pas de ander kunt overtuigen (van jouw waarde) 
als je er zelf van overtuigd bent.”

Maar het heeft nog een ander, niet te onderschatten, effect. Het helpt namelijk om indien nodig je zelfbeeld te versterken. Werken met de STARR betekent op een andere, grondige en verdiepende manier, kijken naar je werk. Het helpt je om jouw rol scherper te zien, verder te concretiseren en je een goed beeld te vormen van je meerwaarde. Het geeft je een antwoord op de vraag: “waarom ga ik een succes maken van deze functie?” En dat is nu precies het antwoord waar jouw gesprekspartners tijdens een sollicitatie naar op zoek zijn!

 

Maar als je nou niet op zoek bent naar een andere baan, maar wel de ambitie hebt om je te profileren? Omdat je meer waardering wilt voor jouw inzet, omdat je graag complexere projecten toegeschoven wilt krijgen, meer verantwoordelijkheid wilt, of omdat je toe bent aan een zwaardere functie? Dan is het essentieel dat de organisatie waar je werkt zich bewust is van jouw (meer)waarde, en hier kun je zelf veel invloed op uitoefenen! Werk aan het versterken van je positieve professionele zelfbeeld met behulp van de STARR. Kijk terug op je carrière tot nu toe, ga op zoek naar geslaagde projecten, successen, positieve feedback en momenten van ‘flow’. Ga daarmee aan het werk door hier de STARR op toe te passen. Benoem je competenties, sterke kanten, werk uit wat jouw inbreng is geweest en wat jij concreet hebt bijgedragen aan het succes. Hoe helderder je dat voor jezelf in beeld hebt, hoe makkelijker het zal worden om je zichtbaarheid te vergroten, successen te benoemen, zelfvertrouwen uit te stralen en daarmee ook anderen te overtuigen van jouw meerwaarde voor de organisatie. Met als beloning het bereiken van je doel, of dat nou is een promotie, boeiender projecten, meer verantwoordelijkheid, of wat jouw doel ook maar mag zijn.  
 

“Een positief professioneel zelfbewustzijn  helpt je verder in je carrière.”

 

Wil je hier echt serieus werk van maken? Dan is het een overweging waard om hier met een professional aan te werken. Investeer in je carrière, wordt (nog) succesvol(ler), maar bovenal, waardeer jezelf als de professional die je bent, en zorg dat je omgeving jou op waarde schat. Dat helpt je niet alleen verder in je carrière, maar zorgt op de eerste plaats voor meer plezier en voldoening in je werk, en dat is misschien wel het allerbelangrijkste.

Aan de slag? Misschien is het traject Personal Branding iets voor jou. Wil je eerst eens vrijblijvend hierover van gedachten wisselen? Ook dat kan. Stuur een mailtje, bel of vul het contactformulier in. Voor contactgegevens klik hier.

Pagina 1 van 3  > >>

17-augustus-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Uit je comfortzone 
Door een overname komen een paar honderd mensen op straat te staan. Als de eerste schok is weggeëbd, en het verlies is verwerkt, vragen de medewerkers zich vervolgens af: “Maar wat nu…, Hoe kom ik aan een nieuwe baan…?”
Een van de vragen die naar voren komen is “hoe verkoop ik mezelf?” Omdat ik hier veel ervaring mee heb word ik gevraagd om de medewerkers hierop te gaan trainen en coachen.

Een van de vragen die het meest wordt gesteld is is "hoe verkoop ik mezelf?" (een andere veel gestelde vraag is "welke baan past bij mij...."; zie hiervoor mijn artikelen over dit thema)
Inmiddels heb ik meer dan 20 workshops verzorgd waarin dit thema aan de orde komt, en een aantal van de tips deel ik graag met jou. Jezelf verkopen, ook wel omschreven als Personal branding, komt eigenlijk meer op het ervoor zorgen dat je gezien, gehoord en serieus genomen wordt. Maar hoe doe je dat?
28-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met deze twee handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 2.
24-februari-2022
Categorie: Nieuwe baan
Ingezonden door: Wegnaarsucces

Wil jij zeker weten dat jij je optimaal voorbereidt op je sollicitatiegesprek? Met 2 handige checklists gaat dat zeker lukken. Dit is deel 1.  

04-februari-2022
Categorie: Veerkracht
Ingezonden door: Wegnaarsucces
Kun jij wel wat extra veerkracht gebruiken? Omdat je veel op je bordje hebt, je verlies hebt geleden, een verandering doormaakt....
Met onderstaande tips werk je op een eenvoudige en effectieve manier aan je veerkracht.
04-januari-2022
Categorie: Werkgeluk
Ingezonden door: Wegnaarsucces

vleugels groeien
We hebben er allemaal wel eens mee te maken, met macht en machtsspelletjes. In een vorig artikel schreef ik over mijn ervaringen aan de onderhandelingstafel, maar ook in de organisaties waar ik zelf heb gewerkt kwam ik er mee in aanraking. Soms frustrerend, soms ronduit schadelijk, maar het komt overal voor. Er mee om kunnen gaan is noodzakelijk als je carrière wilt maken of in ieder geval met meer plezier en zelfvertrouwen wilt werken. Neem mijn cliënt M. Ongevraagd werd ze onderdeel van een vervelend machtsspel. In eerste instantie heeft ze daar erg veel last van gehad, maar uiteindelijk is ze er, mede dankzij het versterken van haar Personal Brand, krachtiger en wijzer uitgekomen. Hieronder volgt haar verhaal....